KPI – kluczowe wskaźniki efektywności – definicja
Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) to dane, które pomagają mierzyć skuteczność działań w firmie. Pozwalają one określić, czy wykonywane czynności przyczyniają się do osiągnięcia zamierzonego celu. KPI są stosowane w wielu dziedzinach działalności przedsiębiorstwa, w tym w marketingu, sprzedaży, zarządzaniu zasobami ludzkimi, procesach produkcyjnych itp.
KPI – jakie są ich rodzaje?
KPI mogą mieć różne formy i dotyczyć różnych dziedzin działalności. Przykłady KPI marketingowych to wskaźniki pozyskania klientów, współczynnik konwersji, wskaźnik kosztu pozyskania klienta, współczynnik rentowności, czas reakcji, wskaźnik lojalności itp. Natomiast KPI dotyczące zarządzania zasobami ludzkimi to m.in. wskaźnik rotacji pracowników, wskaźnik zadowolenia pracowników, wskaźnik wypalenia, wskaźnik wydajności pracowników itp.