Długookresowa wartość klienta
Długookresowa wartość klienta (LTV oznaczana też jako CLV, CLTV lub LCV) to wskaźnik, który mówi o całkowitej wartości dochodów lub przychodów pochodzących od przeciętnego klienta. Chodzi o to, ile można na przeciętnym kliencie zarobić. Innymi słowy, CLV mierzy potencjalny zysk, który przyniesie dana klient dla firmy wraz z upływem czasu.
Obliczając LTV, trzeba wziąć pod uwagę różne czynniki, między innymi:
- Wysokość bezpośrednich przychodów od klienta.
- Koszty pośrednie związane z zarządzaniem relacją z klientem (CRM).
- Koszty utrzymywania długotrwałej lojalności.
- Inne niezmienniki, takie jak żywotność produktów, czas przetwarzania, etc.
Długookresowa wartość klienta pozwala firmom wzmocnić ich działania związane z marketingiem, ponieważ określa wartość przeciętnego klienta dla firmy w długim okresie czasu.